moscow 3227572 1280 1

Är det Farligt med Turbulens?

Turbulens är en snabb förändring av hastigheten eller trycket hos en vätska. Det kan få flygplan att sjunka i höjd och göra mycket oväsen. Det är sällsynt att turbulens är tillräckligt kraftfull för att faktiskt krascha ett plan, men det kan orsaka skador.

När du flyger tusentals meter över marken i ett trycksatt metallrör kan även de minsta avvikelserna i flygmönstret och stabiliteten orsaka uppståndelse. Av alla de saker som ger människor obehag under en flygning, slår jag vad om att darrande drinkar, den tillfälliga skakningen av flygkroppen, ljudet av bagage som flyttar sig från sin plats och plötsliga förändringar i planets kurs och höjd… med ett ord, turbulens, är det läskigaste av alla.

Men är den utbredda rädslan för turbulens berättigad? Kan det verkligen vara illa nog att få ett plan att störta genom himlen och faktiskt krascha?

Vad är turbulens?

När man talar om vätskor som luft och vatten, hänvisar turbulens till snabba förändringar i vätskans hastighet och tryck. I mer tekniska termer dominerar tröghetskrafter de viskösa krafterna när turbulens upplevs.

Turbulens i ett flygplan orsakas främst av samverkan mellan jetströmmar, med långsammare vindar som skapar områden med ojämna vindar. Denna typ av turbulens kallas lämpligen Clear Air Turbulence (CAT), eftersom piloter inte kan se den. Vid andra tillfällen kan ett plan möta turbulens under stormigt väder eller ett åskväder. Ett mindre plan som kör in i kölvattnet av ett större plan kan också uppleva turbulens. I grund och botten, närhelst ett plan kommer in i ett område där vindarna inte beter sig normalt, kommer det att utstå en smäll.

Kan turbulens krascha ett flygplan?

Nej. Även om turbulens i sin värsta form kan skrämma passagerare till en punkt där de börjar be till gud är det väldigt, väldigt sällsynt att turbulens är tillräckligt kraftfull för att faktiskt få ner ett plan.

Flygplansturbulens klassificeras ofta i tre kategorier: mild, måttlig och svår, även om de inte är särskilt tydligt definierade, på grund av bristande objektivitet i deras respektive effekter.

I mild turbulens kan ett flygplan drabbas av några fots höjdförlust. Även om det är lite läskigt för barn och människor som inte flyger så ofta, är mild turbulens rutin och anses inte vara något mer än ett mindre besvär.

Måttlig turbulens kan innebära en avvikelse på några meter och varar i 10-15 minuter. Detta kan potentiellt irritera till och med frekventa flygare och orsaka att drycker spills ut. För säkerhets skull kommer passagerare troligen att uppmanas att ta på sig säkerhetsbältet.

Allvarlig turbulens, som namnet antyder, är den otäckaste formen av turbulens som ett plan kan stöta på. Det kan få planet att sjunka med 10-30m, och ett betydande skramlande ljud kommer att höras i flygkroppen. Allvarlig turbulens kräver också omedelbara korrigerande åtgärder av piloterna (som att ändra höjd och riktning) för att styra ut ur den. Allvarlig turbulens kan bryta ben, orsaka skador och i de mest sällsynta fall orsaka dödliga sår, som alla kan undvikas genom att följa en enkel säkerhetsriktlinje…

Innan du börjar oroa dig för att drabbas av kraftig turbulens nästa gång du flyger, bör du veta att risken att råka ut för svår turbulens är liten till ingen; faktiskt, de flesta flygare, till och med piloter, stöter inte på allvarlig turbulens under hela sitt flygande liv!

Nivån av turbulens som krävs för att lossa en motor eller böja en vingbalk är något som inte ens den mest frekventa flygaren – eller piloten för den delen – inte kommer att uppleva under en livstid av resa.

Dessutom är moderna kommersiella flygplan byggda för att klara hårda väderförhållanden; det har förekommit fall där den yttre ytan på flygplan har fått allvarliga skador, men den inre flygkroppen förblev helt orörd. Det faktum att varje plan genomgår en serie rigorösa tester innan de får transportera passagerare bör vara bevis på säkerheten att flyga i dessa plan.

Avslutningsvis kan man säga att ett flygplan som flyger i turbulens är som att köra en bil på en gropig väg; det är vanligtvis inget annat än en olägenhet. Turbulens är förvisso något som piloter måste vara medvetna om, men det är i första hand en fråga som rör passagerarnas bekvämlighet, inte deras säkerhet.

Kan turbulens krascha ett plan?

Med moderna flygplan och avancerad pilotutbildning idag, kraschar turbulensen som orsakas av usla väder sällan flygplanet. Det finns mer kunskap om flygplanskrascher, förbättrad design av flygplan, flygledare, och annat som enkelt kan övervaka stormarna och vindarna på himlen.

Enbart turbulens kommer inte att krascha det moderna flygplanet eftersom de kan motstå 1,5 gånger alla krafter på flygplan och kan hantera alla atmosfäriska raserianfall. Ur ett strukturellt och prestandaperspektiv är flygplan väldigt hållbara.

Det finns framsteg inom vädersystem och standarder som ställs kring när man ska flyga. De har till och med vindskärradar. Automatiserade sensorer kan också utvecklas inom kort.

Piloter är vältränade och balanserar och anpassar flygningen baserat på turbulens vilket kan minska den negativa effekten av turbulens. Före flygningar har piloter en väderbriefing.

Flygledarna väljer de bästa flygvägarna som kan undvika det turbulenta området. De följer anvisningar samtidigt som de inkluderar att ändra flygplanets riktning, minska flyghastigheten, klättra och sjunka enligt situationen. Piloterna informerar flygledarna som sedan kommer att meddela de andra flygplanen som flyger i samma utrymme och frekvens. De utför turbulensrapportering, relaterade prognoser.

Den välkända kraschen orsakad av turbulens var 1966 när BOAC flight 811 störtade och kraschade nära berget Fuji, vilket resulterade i dödsfall för 113 passagerare och 11 besättningar. Under de senaste fyra decennierna hade inte en enda flygolycka rapporterats orsakad av turbulens.

Men även om turbulens inte är den primära orsaken till en flygkrasch, kan den fortfarande bidra till olyckor. Till exempel risken för skador på grund av turbulens slungas ut ur kabinen på grund av att säkerhetsbältena inte har använts. Även dessa olyckor är mer benägna att hända för små flygplan. De har inte ett prediktivt varningssystem; radar för att upptäcka väder, avisningsmekanism, så turbulens utgör fortfarande ett hot mot små flygplan.

Passagerarna behöver inte oroa sig för flygkrascher när de passerar genom turbulens. Det verkliga att oroa sig för är påverkan av turbulens inuti kabinen. Turbulens är frågor om komfort snarare än fara.

1. Turbulens är normalt

Tänk på turbulens som vågor i havet. Stora eller oregelbundna vågor kan göra en obekväm båttur, men är inte nödvändigtvis farliga. Samma sak händer med ett plan när man flyger genom oregelbundna vindar.

Vad orsakar oregelbundet luftflöde som leder till turbulens? Det finns tre huvudbovar:

  • Skjuvturbulens uppstår när det finns två intilliggande luftområden som rör sig i olika riktningar. Gränsen mellan dem kan vara en turbulens hotspot. En vanlig orsak till skjuvning är jetflöde från ett annat flygplan.
  • Termisk: Värmen stiger, så när den går upp genom svalare luft kan du sluta med termisk turbulens.
  • Mekanisk: En stor struktur på marken, ett berg eller annan variation i landskapet kan orsaka en plötslig förändring i luftflödet.

2. Turbulens är inte farligt

Över 8 miljoner människor flyger varje dag, vilket ger upp till cirka 3 miljarder per år. Av dessa 3 miljarder, vet du hur många människor i genomsnitt som skadas av turbulens varje år? 58 passagerare.

Det är 0,00000193 % av flygarna. Och 2/3 av dessa är antingen flygvärdinnor eller passagerare som inte har bälte på sig när turbulens inträffar.

3. Säkerhetsbälten: Ditt första försvar mot turbulens

När din pilots väderradar indikerar möjlig turbulens framför dig, tänder din pilot lampan ”spänn säkerhetsbältena” ovanför ditt säte.

Det är i ditt bästa intresse att vara uppmärksam på det här ljuset och spänna fast dig när du ser det. Ditt säkerhetsbälte är ett kraftfullt försvar mot eventuella turbulensrelaterade skador.

Din pilot gissar inte bara – de tänder ljuset eftersom de är tränade att förstå de många faktorer som kan leda till turbulens.

4. Piloter vet när det kommer

Din pilot är expert på mer än hur man lyfter, flyger och landar. Piloter är också utbildade i säkerhetsplanering och navigering – inklusive navigering av turbulens.

Före start har din pilot inspekterat rutten och noggrant analyserat väderprognos och radar.

Om de ser något som kan orsaka turbulens kommer din pilot att försöka navigera en alternativ rutt för att undvika det helt och hållet. I fallet med oundviklig turbulens kommer de att se till att lampan ”spänn säkerhetsbältena” är tänd och att passagerarna i förväg är medvetna om potentiellt mer intensiv turbulens.

5. Planet kommer inte att krascha

I slutet av dagen bör du komma ihåg att turbulens inte kommer att få ditt plan att krascha.

Plan är byggda för att klara kraftfull turbulens. Och i fallet med mer extrem turbulens, som helst skulle kunna navigeras runt, kan din pilot sänka planets hastighet till en säker hastighet, så att ditt plan inte skadas eller så att passagerarna inte påvrkas alltför kraftigt när det passerar genom störningarna.

Detta gör att du har en mycket låg risk för en turbulensinducerad flygkrasch.

Du kanske också gillar

  • Melanotan: En Ny Dimension av Resor och Livsstil

  • Hur man Väljer det Bästa Boendet för Semestern – Bästa Tips

  • Får man Dricka Medhavd Alkohol på Flyg?

  • Vad ska man Packa i Handbagaget?