Turbulens när man flyger är inte bara irriterande – vi har definitivt hällt ut en drink eller två – utan för många människor är det också en väldigt skrämmande upplevelse.
Tack och lov, om du har möjlighet att välja vilka platser du vill sitta i, har vi hittat ett sätt att se till att ditt flyg blir mycket smidigare.
Även om turbulens i sig ibland är oundviklig, kan du förboka en plats så att du sitter i ett område av planet som är mindre påverkat av turbulens.
Den bakre delen av planet anses vara den värsta platsen för turbulens. Minst turbulens brukas kännas längst fram och i sätena över vingarna. Zonerna i fronten av planet ligger före tyngdpunkten, som är någonstans mellan vingarna i den främre delen. Sätena i mitten är är nära planets lyft- och tyngdpunkt.
Effekten av turbulens känns också mindre på planets framsida eftersom det är bortom tyngdpunkten på flygplanet. Alternativt är turbulensen också mindre märkbar nära planets vingar eftersom vingarna tillåter planet att hålla sig balanserad.
Det finns ingen specifik regel eller data som stöder att en flygplansmodell är bättre än en annan på att hantera turbulens. Men i allmänhet, ju större planet är, desto bättre är det på att absorbera turbulens. Till exempel, på grund av sin storlek, sägs flygplan som Airbus A380 och Boeing 747 vara två av de bästa planen för att klara av turbulens.
Du kanske ser vingen röra sig – men vad den gör är att den absorberar turbulensen, så du upplever inte lika mycket.
Att välja en fönsterplats kan också hjälpa. Det beror på att när du stirrar på sätet framför dig under turbulens, så säger dina ögon dig en sak (jag håller mig helt stilla) medan dina öron, som känner av rörelse, säger dig något annat. Detta kan vara extremt desorienterande.
Om du tittar ut genom fönstret kommer du dock att kunna se och höra de lätta rörelserna som planet gör (och dessa är vanligtvis små, även om din kropp säger till dig att du stöter och doppar många meter!)
Vad gör piloter för att undvika turbulens?
Piloter har många verktyg tillgängliga för att hjälpa dem undvika turbulens, inklusive radar, markbaserad väderprognos och att diskutera vädret med andra flygburna piloter för att undvika svåra fläckar.
Om piloter stöter på turbulens på vägen ändrar de nästan alltid höjd. En av de andra sakerna de ofta gör är att sakta ner flygplanet något, så att du kanske hör hur motorerna minskar kraften litegrann – det är inte på grund av ett säkerhetsproblem, det beror det på att de vill ge dig den smidigaste resan som möjligt.
Moderna flygplan har också inbyggd teknik för att hantera turbulens. Boeing 787 har till exempel Smooth Ride-teknik som känner av turbulens strax innan det inträffar och justerar flygkontrollerna, så att passagerarna inte riktigt känner det lika mycket.
Det viktigaste av allt att komma ihåg är dock att även om turbulens kan vara obehagligt, är det inte alls farligt. Så även om du kanske inte njuter av känslan, finns det absolut ingen anledning att vara rädd.
Och om du är rädd är det värt att berätta för flygbesättningen när du går ombord att du hatar turbulens – de kan då se till att du är okej om något inträffar medan flygningen pågår.
Var man kan sitta på ett plan för att slå turbulens – slutsats
Generellt sett innebär att sitta i mitten av ett flygplan eller vänd längst fram på ett flygplan att du påverkas mindre av turbulens, speciellt sätena nära vingarna. Planets vinge gör att det kan flyga smidigt, medan planets bakre del kan röra sig mer. Flygplan är ungefär som gungbrädor, och ju längre bort du är från mitten, desto mer sannolikt är det att du går igenom mycket rörelse.
Rörelsen i mitten av kabinen är mindre eftersom du är närmare tyngdpunkten. Under inverkan av lyft, gravitation, dragkraft, vind, motstånd och vridmoment är flygplanet närmare tyngdpunkten, vilket innebär att du kommer att ha en bra position för att flyga smidigt.
Även om turbulens är en känsla av obehag är det inte farligt. För att minska intensiteten av turbulens kan valet av rätt säte i hög grad hjälpa dig att känna dig mer bekväm, både fysiskt och psykiskt. Detta innebär vanligtvis en plats mellan rad 10 och 30, samt de första raderna, men bekräfta med ditt flygbolag eftersom de varierar från flygplan till flygplan.
Varför turbulens uppstår
Turbulens orsakas främst av störningar i luftflödet och turbulens uppstår när snabbt växlande luftrörelser träffar flygplanet. Detta händer vanligtvis när flygplan flyger över berg och stora byggnader, där luftflödet är ojämnt. Väder som vindhastighet, moln, åska och regn kan påverka flygupplevelsen. Vid start och landning är turbulensen normalt mest allvarlig eftersom luftflödet är mindre stabilt på lägre höjder. Dessutom kan storleken på planet också orsaka viss turbulens.
För att uttrycka det enkelt är guppen under flygning främst relaterade till följande aspekter.
1. Väder
När planet passerar genom starka vindar, moln, stormar, åskväder och annat väder eller andra instabila luftmassor som kalla och varma fronter, luften kring bergen, atmosfärstryck, jetströmmar etc. Det är därför turbulens är vanligare på flygningar på sommareftermiddagen än på morgonen.
Klar luftturbulens är dock en annan sak. Klar luftturbulens är den farligaste typen eftersom den förekommer i molnfri, väl synlig himmel och därför inte kan upptäckas av väderradar. Detta ger besättningen lite tid att påminna passagerarna om att gå tillbaka till sina platser och spänna fast säkerhetsbältena. Det råder ingen tvekan om att de flesta skadorna i samband med turbulens orsakas av turbulens i klar luft.
Som ett resultat av den globala uppvärmningen kommer antalet extrema klara luftturbulenser som påverkar flygningar sannolikt att mer än fördubblas i mitten av seklet, enligt forskare. Men hur kraftig turbulensen än är har planets faktiska säkerhet knappast ifrågasatts. Piloter kommer noggrant att studera vädermönstren, planera i förväg och välja den bästa rutten före varje flygning för att undvika turbulens.
2. Höjd
Vilken höjd som helst kan orsaka stabilitet eller turbulens. En del turbulens är mycket förutsägbar, medan andra är mindre förutsägbara, men det bästa sättet är att hålla sig borta från de flesta moln. De flesta civila flygplan flyger i troposfären. Luftkonvektionen på denna höjd är komplicerad och föränderlig, så det är utmanande att undvika turbulens.
Därför är det användbart att karakterisera turbulens som inuti eller utanför molnet. Med tanke på turbulensen inom och utanför molnet kommer flygningar mellan 8 000 och 12 000 fot i genomsnitt att möjliggöra den mjukaste flygningen, vilket minimerar din exponering för måttlig eller större turbulens.
Men när vissa flygplan kryssar i utkanten av troposfären är vädersituationen mycket stabilare, såsom militärflygplan och vissa affärsflygplan.
3. Stort flygplan VS Litet flygplan
Flygplanets uppfattning om hur allvarlig turbulensen är beror inte bara på luftturbulensens intensitet, utan också på flygplanets storlek. Det är oundvikligt att viss turbulens uppstår på grund av störningen av flygplanet på rutten. Generellt sett kan måttlig turbulens på det stora flygplanet orsaka kraftig turbulens på ett litet flygplan.
För de allra flesta flygare avser ”stora flygplan” i allmänhet flygplan som transporterar mer än 200 passagerare. Den vanliga typen är Boeing 767 (maximal startvikt är mellan 140-200 ton), Airbus 330 (maximal startvikt mellan 230 och 240 ton). Å andra sidan avser ”små flygplan” flygplan med en passagerarkapacitet på cirka 150 till 180. Vanliga flygplan av denna typ är Boeing 737 (maximal startvikt mellan 60 och 75 ton) och Airbus 320 (maximal startvikt mellan 68 och 93 ton).
Turbulensen som orsakas av luftflödet är relativt liten för tunga plan, vilket gör att tyngre plan fortfarande är relativt stabila!
Vissa nya flygplan är dock byggda med specialmaterial och har utmärkt stabilitet. Till exempel har flygplan tillverkade av nya kompositmaterial bättre motståndskraft än de som tillverkas av legeringar. Samtidigt kommer de nya flygplanen också att använda olika utrustning för att kompensera turbulens orsakad av instabila luftflöden, såsom olika aerodynamiska former och nya vingdesigner för att minska eller till och med kompensera turbulens.
Om du inte använder säkerhetsbälte är turbulens farligt. Vanligtvis kan turbulens skada passagerare som inte spänner fast sina säkerhetsbälten, och extremt stark turbulens kan till och med kasta ut passagerare ur stolen utan förvarning.
Vanligtvis kan piloten upptäcka när det blir turbulens och informera besättningen och passagerarna att sitta ner och spänna fast sina säkerhetsbälten. Därför, oavsett var du sitter på planet, även i en relativt stabil position i mitten, när piloten säger åt dig att spänna fast säkerhetsbältet, bör du lyssna på vad han eller hon säger direkt. Du behöver inte oroa dig för mycket. Piloter och flygledare gör mycket arbete för att undvika turbulens.
Att hålla ditt barn i knät är dessutom det mest mottagliga för turbulensrelaterade skador, eftersom intensiva rörelser kan få ditt barn att flyga från dina armar. National Transportation Safety Board har länge krävt att spädbarn måste sitta i barnstolar som är godkända av flygbolagen.