woman 1834827 1280

Vad är en Aktiv Fritid?

Vad innebär det att leva en aktiv livsstil? Detta är en fras som vi hör hela tiden. När någon är frisk anser andra ofta att personen är aktiv. Betyder det att han eller hon tränar dagligen eller har en hög energinivå? Ofta är svaret ja på båda.

Att leva en aktiv livsstil innebär att du tar alla tillfällen i akt att vara mer aktiv än du är stillasittande. Människor som är aktiva tar små tillfällen att stå upp och röra sig; de gör ofta en livsstil av det.

En aktiv fritid är helt enkelt samma sak men att du tränar på fritiden. Däremot reflekterar en aktiv fritid även en aktiv livsstil i hög utsträckning.

Vad betyder en aktiv livsstil för dig? Betyder det att du får ett 30 minuters crossfitpass klockan 06:30, eller betyder det att du går ut med din hund efter middagen?

Även om vår kultur ofta lyfter fram väldigt intensiva, svettig träningspass med lågkolhydrathalt, dyr proteinshake, så måste det inte vara så.

Fysisk aktivitet är mycket mer än att bara träna. Varje gång du arbetar för att få upp pulsen är det fysisk aktivitet! Det finns många val som vi gör under dagen som vi kan ändra för att få mer aktiva minuter i vårt dagliga liv.

Studier visar att du får bättre hälsoresultat om du är fysiskt aktiv i små perioder under dagen, snarare än ett intensivt träningspass på en timme. Om du inte har råd med ett gymmedlemskap, eller om du inte tycker om det, finns det sätt att göra den här fysiska aktiviteten hemma och på jobbet!

Det första du vill göra är att utvärdera din aktivitetsnivå under hela dagen, eller till och med veckan. Hur många minuter sitter du varje dag? De flesta sitter på jobbet, sitter för att äta och sitter för att titta på TV eller koppla av. Om du tränar 30 minuter om dagen, vad gör du för de andra 23,5?

De som är aktiva dagligen är ofta i bättre form, har lättare att hantera sin viktnivå och förbränner fler kalorier dagligen än de som är stillasittande. Under ditt medicinska viktminskningsprogram kan en mer aktiv livsstil hjälpa dig att nå dina viktminskningsmål.

Hur man blir mer aktiv

Träning är det första steget till att bli mer aktiv, men det är inte ditt enda sätt att utveckla en hälsosammare och mer aktiv livsstil. För att vara aktiv, tänk proaktivt. Fundera på hur du kan vara mer aktiv i de uppgifter du redan gör.

Här är några tips för att bli mer aktiv:

  • Schemalägg aktiv tid med vänner och familj. Istället för att gå ut och äta middag eller se en film, gå vidare och planera att tillbringa en dag i parken eller gå på en vandring i en lokal park.
  • Börja sporta igen. Gå med i en lokal sportliga för vuxna, eller delta i en promenad- eller löparklubb i ditt närområde.
  • Rotera din pendling. Ta alla chanser du kan att gå eller cykla istället för att köra, oavsett om det är till jobbet, till affären eller till en väns hus.
  • Flytta runt på jobbet. Istället för att sitta i skrivbordsstolen hela dagen, stå upp eller sitt på en träningsboll.
  • Öka tillfällig aktivitet. Passera hissresan för att ta trappan, stå i kö istället för att vänta i en stol och gå runt på ditt kontor istället för att bara skicka ut mejl.

Hur du får in aktivitet i ditt liv

Alla har inte rutin. Varje dag kan vara annorlunda. Vissa dagar kanske du har lite tid för träning, men andra dagar kan det vara kort och när du kan passa in det. Vad dagen än för med sig, här är några förslag som du kan prova.

Träna i ett pass

Kanske föredrar du tanken på ett halvtimmes eller timmes långt träningspass istället för att träna när du har tid. Om så är fallet måste du vara organiserad, särskilt om du arbetar kring familjeåtaganden och andra aktiviteter. Överväg dessa tips.

Försök att träna tidigt på morgonen innan du blir upptagen. Om du är en morgonmänniska, ställ in alarmet och sätt igång. Om du kämpar på morgnarna, tillåt dig själv att prova minst två dagars tidig träning. Du kan överraska dig själv om du gillar det, och fortsätt så!

Schemalägg ditt träningspass i din dagbok eller kalender. När det redan finns i din dagbok är det mer sannolikt att du planerar andra saker runt det.

Förbind dig att träna med någon annan. Det är mycket svårare att avbryta när du känner att du sviker någon.
Det viktigaste är att välja en träning som du verkligen gillar. Simma inte om du föredrar att springa, och välj inte en ensam sport om du föredrar de roliga och sociala aspekterna av en lagsport som basket.

Tänk på restiden. Du kan börja en promenad eller springa var som helst, men att gå till gymmet kommer att ta extra tid.
Gör ett träningspass hemma.

Träna hela dagen

När schemalagda tränings- eller blockpass är omöjliga att uppnå kan du prova dessa tips för att klämma in 5 till 30 minuters block utan att förstöra din dag.

  • Kombinera fysisk aktivitet med något du redan gör, som att gå ut med hunden, shoppa eller göra hushållssysslor.
  • När du lastar av din shopping, stärk dina armar genom att lyfta mjölkflaskan några gånger innan du lägger undan den.
  • När du ska shoppa, parkera längst ut på parkeringen och gå snabbt till butikerna.
  • Fundera på om du behöver bilen, eller om du skulle kunna gå eller cykla istället.
  • Gå av bussen ett eller två hållplatser tidigare än vanligt och gå resten av vägen.
  • Istället för att ringa eller mejla en kollega på jobbet, gå till deras arbetsstation.
  • Om du sitter fast vid ditt skrivbord, sträck ut benen framför dig, höj armarna, rulla på axlarna och prova några bålrotationer.
  • Organisera att ha stående eller gående möten istället för att sitta ner.
  • Ta trappan när du kan, istället för hissen eller rulltrappan.
  • Medan du väntar i kö, balansera på ena foten i några sekunder, sedan på den andra. Bygg gradvis upp hur lång tid du kan balansera.
  • När du pratar i telefon, ställ dig upp och gör några benhöjningar eller tåställning för att stärka dina ben.
  • Medan du väntar på att vattenkokaren ska koka, gör några armhävningar på väggen eller vadsträckningar.
  • När du borstar tänderna, gör 10 knäböj.
  • Medan du tittar på tv, gör stretchövningar och kärnövningar, eller trampa på en stationär cykel. Eller kanske testa att göra 20 stjärnhopp och 20 armhävningar i soffan.
  • När du går, gör det snabbt och inkludera några kullar om du kan.
  • Sträck dig för att nå föremål på höga ställen och sätt dig på huk för att titta på föremål på golvnivå.

Alla tips fungerar inte för alla, så välj några saker som du vet passar din kropp och din rutin.

7 sätt att träna om du inte har tid

1. Prioritera att gå eller cykla

Du kanske känner att du sällan har chansen att gå eller cykla om ditt arbete eller skola är långt borta och du har lång pendling med kollektivtrafiken. Även om du kanske inte kan göra det på morgonen, försök åtminstone en gång om dagen att gå en del av din pendling hem, även om du inte kan gå hela vägen.

Genom att kombinera promenader med kollektivtrafik kan du få in träning i din rutin utan att det behöver ta för mycket av din fritid. På samma sätt, om du ska åka kollektivt på din fritid, se om du skulle kunna gå en del av eller hela din resa istället. Att gå kan vara ett trevligt sätt att slappna av och samtidigt få kroppen att röra på sig.

2. Träna vid lunchtid

Att träna vid lunchtid kan vara orealistiskt för vissa, men om du får en timme till lunch hinner du antagligen kunna passa in lite träning samtidigt som du hinner äta.

Att äta bör vara din prioritet vid lunch, men du kanske kan dela upp din timme i två och använda den första halvan till att ta en promenad, jogga, göra lite stretching eller annan träning som är tillgänglig för dig. Om du tillbringar större delen av din tid under dagen vid ett skrivbord är det viktigt att regelbundet resa sig och röra på kroppen. Träning behöver inte alltid vara under långa perioder, det som är viktigt är att du rör på dina muskler och kropp, och ökar din puls.

3. Lägg träning i dina dagliga aktiviteter

Det finns många sätt att få in mer motion i dina dagliga aktiviteter. Att använda trappan kan vara ett enkelt sätt att passa in i träningen även om det innebär att gå av en hiss några våningar tidigare än där du vill, eller använda ett badrum längst in i byggnaden. Att gå längre sträckor med din hund eller parkera din bil längre bort från platsen du åker till kan bidra till att öka den tid du är aktiv under.

4. Utöva yoga hemma

Att hitta en övning som du tycker om att göra och som hjälper dig att slappna av kommer att göra det lättare för dig att få tid för det under dagen. Yoga är ett bra exempel på en övning som du kan göra hemma, med begränsad utrustning som kan hjälpa dig att varva ner. På YouTube kan du hitta ett stort urval av yogainstruktörer och följa olika videor som kan leda dig genom en yogarutin oavsett din nivå eller förmåga.

5. Dans

Dans är ett roligt och enkelt sätt att träna som vi ofta gör utan att ha för avsikt att träna i första taget. Om du är ute över helgen och har möjlighet att dansa är det ett bra sätt att röra på kroppen och öka pulsen samtidigt som du har roligt. Du kan också sätta på radio eller musik och dansa hemma själv, med dina huskamrater, partner eller familj.

6. Att delta i idrott

Om du fortfarande går i skolan kan idrott vara ett bra sätt att träna ordentligt och regelbundet eftersom det är en del av ditt veckoschema. På idrotten har du möjlighet att förbättra dina konditionsnivåer samtidigt som du blir instruerad av en utbildad fitnessproffs. Att träna med dina klasskamrater kan ibland verka som en skrämmande upplevelse, men med det utbud av aktiviteter som erbjuds på idrotten. du borde kunna hitta en som passar dig. Kom ihåg att den viktiga delen av idrott är att pressa dig själv att vara aktiv och inte hur bra du är på en sport.

7. Använd tiden när du väntar på något

Ofta när vi är hemma kommer det att finnas tillfällen då vi väntar på något som att vänta på att en tvätt av kläder ska bli klar, att vattenkokaren ska koka eller att vänta på att middagen ska vara klar. Under dessa nertider kan du passa på att göra små övningar som att hoppa, knäböj eller sit ups. Att träna små stunder under dagen kan vara ett effektivt sätt att bli aktiv utan att känna att du behöver lägga mycket av din fritid på det.

8. Träna på morgonen

Om du har en hektisk vardagsrutin är ett praktiskt sätt att träna på att göra det på morgonen. Att gå upp en halvtimme tidigare än du normalt gör kan ge dig tid att ta en snabb promenad, jogga eller träna hemma eller i trädgården. Genom att träna under en tid då du normalt skulle sova kan du bli aktiv utan att känna att det tar tid från saker som är viktiga för dig under dagen.

By Bruist

You May Also Like

  • Kan Barn Lyfta Vikter?

  • Vad kan Ungdomar göra på Fritiden?

  • Hur Får man Barn att Träna?

  • Hur mycket Fritid Behöver Man?